Tobias Cristiansson - Dismember

Tobias Cristiansson



* Vilka tre skivor släppta 2009 föll dig mest i smaken?
Inga alls egentligen. De skivor jag köpte som kom 2009 var Heaven & Hell "The devil you know" den var väl helt ok men i slutändan levde den inte upp till mina förväntningar. Sen köpte jag The Devils Blood "The time of no time evermore" den var ganska bra men jag tycker nog dom hade kunnat förenkla vissa av låtarna för att få det mera direkt, men låten "Christ or cocaine" är kanon!  Jag tycker inte det släpps några nya skivor som är bra längre, eller det är jäkligt ovanligt i alla fall. Jag letar hellre upp nått gammalt som jag inte hört än, då är chanserna mycket större att jag hittar något jag gillar.

* Vilket är ditt bästa köp 2009?
Asså jag vet inte riktigt, jag är ingen shopaholic direkt. Kanske en gammal affisch med Scorpions från tidningen Poster från typ 1977, den var jäkligt snygg.

* Vilket är ditt sämsta samt bästa minne från 2009?
Det sämsta minnet är när jag var med Grave på Summer Breeze festivalen i Tyskland och blev bestulen på hela mitt bagage inne på backstage området, och blev därmed av med; min digitalkamera, min videokamera, mitt trådlösa wireless system till basen, ett ballt nitarmband, en nyinköpt Scorpions "In trance" t-shirt, lite andra kläder och mitt pass. Jag var i och för sig helt dyngrak på kvällen och kommer inte ihåg om jag tog med mig väskan till hotellet i shuttle bussen utan det var först dagen efter jag märkte att allt var borta, som tur var så hade jag mitt körkort med mig så jag kunde åka hem med flyget utan problem. Men det var surt att allt försvann, speciellt mitt pass med alla stämplar i från alla länder jag besökt under de senaste åren. Det bästa minnet från 2009 är kanske att jag för första gången fick se Riot live på Sweden rock, det var magiskt! Jag var längst fram, headbangade och sjöng med i alla låtarna, och det är inte ofta man gör det numera på spelningar. 

* Hur sysselsätter du dig en vanlig dag utanför spelandet?
Nuförtiden när Dismember har tagit ett break från turnérandet så har man ju fått börja knega igen, det var sex år sedan jag hade en ordentlig anställning så det var en liten omställning när jag började jobba igen. Men jag jobbar inte heltid så jag har ändå mycket fritid och lediga dagar. Så antingen så jobbar jag eller så sitter jag hemma o lyssnar på hårdrock, dricker kaffe, spelar gitarr, skriver låtar, repar med banden eller så kopulerar jag med min tjej.

* Absoluta favoritbandet?
Riot. Det är en stor skam att dom inte har blivit större än vad de blivit, dom har släppt hög kvalikativ hårdrock sen 1977. Om man gillar heavy metal så tycker jag definitivt att man ska kolla upp Riot, och jag gillar alla deras skivor med de olika sättningarna de haft under åren. Och på delad förstaplats kommer Black Sabbath, samma gäller där; jag gillar alla sättningar dom haft och kan lika gärna lyssna på deras första plattor eller på vilken som helst med Tony Martin på sång.

* Bästa/roligaste turnéminne?
Jag har hoppat in och spelat bas i Grave två gånger under 2009, och första giget var en festival i Mexico City tillsammans med bla. Toxic Holocaust och 1349 och det var jävligt kul! Hela trippen blev dock något kaos artad. När vi kom till Arlanda tidigt som fan på morgonen så upptäckte vi att det blivit fel med flygbiljetterna så Mangan (gitarr) fanns inte med i bokningen så han fick snällt ta sin gitarr och åka hem igen den stackarn. Så vi gjode giget som en trio, och sen när vi skulle upp på scen så  upptäckte jag att jag inte hade ljud i min bas. Vi hade ett mäktigt intro som rullade och vi gick upp på scenen och bara -Kom igen nu för fan nu kör vi! och efter introt rullat klart så blir det bara helt tyst. Då känner man sig inte så jävla häftig längre när man står där på scenen. Det tog några minuter innan scenarbetarna hade fixat felet och då körde vi på, fast då hade jag blivit ordentligt taggad av allt som gått snett så jag öste på utav bara fan och giget blev kanon! Det är läckert att spela för galna Mexikanare som öser!

* Bästa konsert du sett under 2009?
Heaven & Hell/Black Sabbath på Sweden rock. Jag blev helt vild och knäpp och började gråta som ett barn, det var en bisarr upplevelse. Jag hade byggt upp såna förväntningar så det bara blev för mycket när dom började spela, och det där att dom hade dåligt ljud och så, det fanns bara inte i min värld. Det var en helt övermänsklig upplevelse som jag aldrig varit med om förut. Då kan man snacka om att det är musik som berör.

* När flög du senast, och var?
Det var nog i Augusti när jag hade spelat med Grave på en festival i Finland och vi sedan flög ner till Summer Breeze festivalen i Tyskland där Freddan (Graves basist) mötte upp för att göra det giget, (där jag sedan blev av med passet och vi flög hem igen dagen efter.) Detta året har det inte blivit så mycket resande och flygande eftersom vi legat lågt med Dismember, däremot förra året 2008 så flög jag utav bara fan, kändes ibland som man spenderade mer tid på flygplatser och flygplan än nån annan stans. Både på Australien/Asien turnen och Sydamerika turnén så flyg vi ju varje dag mellan gigen, det var mycket tray tables upp och ner och "breathe normaly through nose and mouth" då.

* Vad är planen för dig och ditt/dina band för 2010?
Med Dismember så är det lite oklart vad vi gör nästa år, David ska ju bli farsa snart och Martin har ju fått barn nyligen han också så det blir nog ganska lugnt. Vi släppte ju DVD´n "Under Bloodred Skies" i somras så vi får väl leva på den ett tag till, tycker förövrigt att alla ska kolla in den, speciellt dokumentär delen blev riktigt bra. Annars så har jag en del nya spännande grejer på gång, jag spelar med några nya band just nu, men det är inget jag vill säga så mycket om i dagsläget, och jag har även fått erbjudande att spela med ett annat projekt, men det är samma där, jag kan inte säga något om det just nu. Men jag har aldrig varit så kreativ med låtskrivande som jag är just nu så det känns kanon, och ni kommer att få höra det tids nog - det kommer att krossa kan jag lova!


Länkar till ditt/dina band tack!
http://www.myspace.com/dismemberofficial

Tack för att jag fick vara med! Ha det bra!
/Tobias Cristiansson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0