Soundcheck i Malmö! Sälja merch och dricka...

img_4000 (MMS)

Soundcheck i Malmö! Sälja merch och dricka biiiira :)


When in Rome!

Det var ju ett tag sedan vi var i Rom jag och Alexander!
En resa som jag fick av honom i julklapp och ungefär så här såg det ut...


Norwegian med gratis Wifi på planet, en torr macka och en öl såklart!

Framme på det fin fina hotellet phuuu!
Första ölen på en uteservering i Rom, störst först såklart...
Alla dessa byggnader, statyer etc. så långt ögat kunde nå, otroligt mycket att titta på!

Pantheon templet i Rom. Byggnaden uppfördes av Marcus Vipsanius Agrippa
runt 27 f.kr. En mycket gammal byggnad!

Pantheon var ett tempel för alla de romerska gudarna, men sedan 600-talet brukas
det som kyrka, sedan renässansen har byggnaden även använts som gravkyrka...
Riktigt cool akustik var det där inne med det öppna hålet i taket.

Turist-bussade runt stan för att hinna se så mycket som möjligt!

Den stora byggnaden Il Vittoriano

En utställning på gatan utanför Vatikanen lagom till Påsk.


Det finns många otroligt fina broar i Rom, detta är Ponte Sant'Angelo som är
utsmyckad av tio änglastatyer.

Här är vi inne i Castel Sant'Angelo är en befäst borg i centrala Rom,
riktigt coolt att gå i dess gångar och olika utrymmen.

En otroligt grym utsikt på taket...

På toppen av Castel Sant'Angelo står Ärkeängeln Mikael.

Alex i Vatikanstaten!

Santa Maria della Concezione dei Cappuccini kan jag verkligen rekomendera att
besöka om man har vägarna förbi Rom, det är en liten katolsk kyrka med krypta.
Munkarna började placera benen i kryptan, så småningom utvecklade det sig till sex
stycken sidokapell där benen arrangerades enligt olika teman i fem av dem.
Dessa innehåller ben från åtminstone 4 000 munkar och okända rombor som begravts
under kyrkan. Benen är arrangerade så att de skapar föreställande mönster, till
exempel lie och timglas, eller abstrakta mönster.

Det var såklart strikt förbjudet att fota i kyrkan, men jag lyckades komma undan med
en bild i alla fall :P Vi köpte med lite vykort med bilder från kyrkan och dess
konstelationer av benrester!

Hittade några bilder på nätet här ovan...


Åkar mer turist-buss, kolla på coola byggnader och lära sig historia!

Vi åkte långt utanför stan och besökte Katakomberna, dom är underjordiska,
ofta labyrintiska, tunnlar där man begravde kristna och judar under antiken,
särskilt i Rom.
Över 60 katakomber, tiotals kilometerlånga gångar och tiotusentals kollektiva
gravar finns i Rom, jag kommer inte ihåg namnet på just den som vi besökte.

Det var begravningsplatser stora som små över allt och om jag inte missminner
mig var så långt ner som på fjärde våningen under jorden...

Långa smala gångar överallt som ni ser, Alex får knappt plats hehe..


Det var såklart även här förbjudet att fotografera, men vi lyckades dock fota
endel ändå eftersom vi råkade "förvirra" oss från gruppen bland alla gångar :P
Katakomberna kan jag verkligen rekomendera, otroligt känsla att vara fyra
våningar under jorden bland alla gravar...

Ett besök på Colosseum var självklart!

Vi köpte biljetter så vi fick gå före i kön och fick med oss en guide som berättade
historien om Colosseum, grymt värt då det var sjukt lång kö.
Colosseum är en ellipsformad amfiteater i Rom, uppförd mellan 70 och 80 e.Kr.
Under romerska rikets tid hade man strid mellan vilda djur, avrättningar, gladiatorspel
och teater där för en stor publik, som mest 87 000 åskådare.
Många djurhetsningar och gladiatorspel utfördes emellertid på Circus Maximus söder
om Palatinen. Man satte även ut kristna på gladiatorarenan för att bli dödade av lejon.
Colosseum har en omkrets på 524 meter och är 48 meter hög.



Under Colosseums första 10 år fylldes arenan upp med vatten, för att iscensätta
sjöslag, men man insåg tids nog att detta tärde på byggnadsgrunden.
Att Colosseum ser ut som den gör idag beror på att dess södra sida förstördes
av en jordbävning år 1349.

Colosseum är verkligen ett måste att besöka när man är i Rom!
(Det blir nästan som en hel historielektion det här innan jag är klar med detta hehe)


Statyer och byggnader var man än går som ni ser...

Här har vi hittat en riktigt mysig resturang i en utav alla trånga gränder...

Vin, ostar, skinkor och bästa sällskapet!


Vi garvade bara när vi fick notan och insåg att vinet kostade 62 euro haha..
Mycket gott vin och vi hade det otroligt trevligt så det var det värt!
Sen köpte vi öl och körde en riktig parkfest :-)

Vassaruuu?




Colosseum nattetid...

Dax att kolla in Vatikanstaten, Peterskyrkan Sixtinska kapellet. Vatinakmuseerna etc.


Vatikanen har varit påvens residens från 1378 och det fanns tidigare något som
kallades för kyrkostaten i Italien. När Italien enades upphörde denna och påven var
statslös fram till Lateranfördaget 1929 då Vatikanen utlystes till självständig stat och
furstendöme (eller påvedöme som det är i det här fallet).
Vatikanstaten
har en något udda placering då den ligger i Rom som i sig är
huvudstaden i en annan stat, Italien.

Vatikanstaten omgärdas helt av en 3200 meter lång mur och man brukar uppskatta
invånarantalet till ca 1000 personer.

Det var helt galet mycket folk och det tog otroligt lång tid att gå igenom allt,
det var det dock värt att göra, det är otroligt stort (man kan knappt fatta!)
och sjukt mycket att se.

Sixtinska kapellet är påvens eget privata kapell som även används när kardinalerna
sammanträder inför lykta dörrar (en sk. konklav) tex. när en ny påve ska utnämnas.
Kapellet består av ett långt, enkelt rum täckt av ett tunnvalv med fönsteröppningar,
ritat av arkitekten Baccio Pontelli.


Här inne var det såklart också förbjudet att fotografera, det gick omkring arga vakter
och det var otroligt mycket folk som ville se Michelangelos verk.

Death to hela Vatikanen!!!

Vanlig mat i Rom...

Ett besök på Profondo Rosso var en självklarhet!
"The little shop of horrors founded in 1989 by Dario Argento"




Grymt kul att kolla in även fast det var otroligt litet, men kul film rekvisita!
http://www.profondorossostore.com/

Innan vi skulle bege oss hem mot Svearike så passade vi på att köpa
med oss lite gott från Italien, självklart olika skinkor och ostar :-)


Den här Italienaren förstod inte mycket av vad vi sa han garvade mest åt vår
okunnighet men vi fick provsmaka allt och köpte med oss massa olika härligheter för
nästan 70 euro, helt klart värt!!!

Direkt vi kom hem så dukade vi upp och bara njöt...

Det blev ett jävligt långt inlägg och en hel historielektion, under tiden jag
suttit med detta så längtar jag bara mer och mer tillbaka till Rom...

Har ni ännu inte besökt Italiens huvudstad så kan jag verkligen rekomendera er
att resa dit, det finns alltid något att se eller göra och vi har fortfarande mycket
kvar så en resa till så snart vi har tid hoppas jag på :-)

~Demonia~

MGLA - "With hearts toward none"


Äntligen släpper polska MGLA deras andra fullängdare vid namn
"With hearts toward none"
vad vi har att vänta oss är
"7 tracks / 44 minutes of disillusioned black metal."

Lyssna på låten "With Hearts Toward None" här nedan!

Plattan kommer släppas tidigt 2012 via Northern Heritage (CD/LP)

För mer info: http://www.hatepropaganda.org/mgla/

~Demonia~

Watain på Münchenbryggeriet!

Här fortsätter nu raporteringen som påbörjats nedan med både Malign och
The Devil´s Blood, spelningen jag pratar om gick av stapeln den 4/11 på
Münchenbryggeriet här i Stockholm.
WATAIN var huvudband och firade 13 års jubileum samt turné avslut,
ett nästintill slutsålt Münchenbryggeriet verkligen kokade denna afton!

Bilderna och filmerna talar sitt tydliga språk!












Foto: Viktor Kjellberg

En fantastisk kväll och ett otroligt bra framförande av WATAIN!!!

Grymt kul att äntligen få höra den intrumentala låten Lawless Darkness live,
vilken känsla (Kolla in videon ovan), Bathory covern - A Fine Day To Die(!!!!)
och favoriten Waters of Ain var för mig tre riktiga höjdpunkter!
En fantastisk scenshow med alla dess tillbehör och en näst intill perfekt setlist,
Watain har verkligen höjt ribban när det kommer till scenshow och man kunde
känna energin flöda i rummet...

Kvällen till ära fillmades även för den kommande dvdn "13 Year Anniversary"
så håll utkik på deras hemsida här nedan!

För mer info: www.templeofwatain.com/

~Demonia~

Just nu: Sisters of Mercy på münchenbrygge...

img_5062 (MMS)

Just nu: Sisters of Mercy på münchenbryggeriet!


Skål från hovet!

img_1184 (MMS)

Skål från hovet! Nu har vi sett klart de vi ville se! Skål!


Just nu på hovet: GHOST!

img_8022 (MMS)

Just nu på hovet: GHOST! Ingen verkar ha någon aning om vilka dom är, det märker man på publiken som endast är här på grund utav huvudbandet! Trist, men bra show!


Hemma hos LG...

Sitter hemma hos LG-Petrov och förfestar innan vi ska iväg till Hovet och kolla in lite Ghost! Rotade runt lite i en gammal låda och hittade ungefär hälften av LG's gamla turnépass!!! Killen har spelat på sjukt många coola turnéer under åren, bilden talar sitt tydliga språk! OBS! Stenarna på det gula passet längst upp är uthuggna ur trappan från filmen Exorsisten, nu snackar vi ondska!!!

 


En resa i dödens regi...

Se till att följa NECROPHOBIC på deras månadslånga turné som startar imorgon!

Kolla in deras blogg på Nöjesbladet Hårdrock, klicka på bilden och lägg till i
era bokmärken genast!

~Demonia~

Idag fyller bloggen 3 år!!!

Idag är det alltså hela tre år sedan jag började blogga, tiden går helt klart undan!

Jag har lagt ner otroligt mycket tid här på sidan med inlägg nästa dagligen.
(I snitt så har jag postat 6 inlägg i veckan)
Det har varit otroligt givande och mycket intressant, även fast jag ibland
kanske tappat tråden en kort period så står jag alltid stakt i slutändan...
Tre år är en otroligt lång period!

Sidan har växt otroligt mycket under dessa tre åren, idag ligger besöksstatistiken
mellan 800-1200 individuella personer dagligen (sämst under helgerna).
Besökare från hela 65 länder världen över har varit inne på sidan med Sverige,
U.S.A, Tyskland, Norge, Finland, Polen och Mexico på toppen.
Kul att så många gilla det jag gör, det sporrar mig verkligen att fortsätta!

Jag har fått många förfrågningar om att posta foton från när jag var yngre,
idag tänkte jag vara snäll och dela med mig av just ett sånt...

När jag var yngre var jag rejält kameraskygg jag har dock lyckats lokalisera en
bild från 1993, där jag och några polare sitter på CBR lagret i Stockholm och
förfestar innan spelningen som jag nämner i "Blod, Eld, Död-boken" en spelning
med Morbid Angel, Dismember och Grave där jag kom in på "falsk-legg" och
hade en utav de bästa kvällar jag någonsin upplevt.
Jag är fortfarande glad över att morsan släppte iväg mig till Stockholm trots den
ringa åldern så jag kunde bevittna ett av mina favoritband live, helt otroligt!

Här sitter vi inhysta på lagret och super ner oss inför en riktigt hårt afton...
Mats "Möken", Jag, Slayer-Lasse och Niklas "Räkan"... Gamla goda tider!

Nu skall det firas riktigt rejält här hemma, Alex åker på en månads lång
turné imorgon med just Morbid Angel och bloggen fyller 3 år!


Har ni åsikter, frågor, tips eller helt enkelt bara uppskattar det jag gör
ser jag gärna att ni lämnar en kommentar här nedan,
det finns fortfarande
några riktiga "haters" där ute, ni kan skippa kommentaren och säga er åsikt till
mig personligen om ni vågar!? Annars kan ni dra långt åt helvete!

Skål och tack till alla mina läsare, spid bloggen till era vänner och fortsätt läsa!


NP: Morbid Angel - Blessed Are the Sick



~Demonia~

Ute på vägarna med Entombed!

När jag var ute på vägarna med Entombed... såg det ut ungefär så här...





Kameran var inte i högsta hugg, men det blir kanske bättre nästa sväng!?

Vi kanske ses på något utav datumen?

NP: Eucharist - A Velvet Creation



~Demonia~

Tävlingen är avslutad!

Tävlingen om de två Blod Eld död-böckerna är nu avslutad!!!!
Jag kan berätta för er att det var nästa 70 personer som svarade på
frågorna och således var med och tävlade om dessa böcker.

STORT TACK TILL ALLA SOM VARIT MED OCH TÄVLAT!
Tyvärr kan endast två stycken vinna dessa åtråvärda böcker och vinnarna är...

*Truuuuumvirvel*

Mikael Markström från Nordmaling
Kenneth Lundin från Malmö

Jag har era adresser så böckerna kommer på posten senast nästa vecka, GRATTIS!!!

NP: Sixteen Horsepower - Folklore



~Demonia~

Present i brevlådan...

Jag fick en jävligt grym tröja skickad till mig häromdagen, en mycket trevlig
överraskning och såklart stödjer jag Umeå´s metalscen till 100%


Supporta Midnight genom att gilla deras Facebook-grupp HÄR!

NP: Ancient Wisdom - Cometh Doom, Cometh Death



~Demonia~

The Devil´s Blood på Münchenbryggeriet!

Här fortsätter nu raporteringen som påbörjats nedan med Malign...
Spelningen jag pratar om gick av stapeln den 4/11 på Münchenbryggeriet
här i Stockholm. Först ut var alltså Malign och efter det stod Holländarna i
THE DEVIL´S BLOOD på scenen!








Foto: Viktor Kjellberg

Jag har sett The Devil´s Blood vid ett flertal gånger tidigare och detta
var riktigt bra även fast jag sett dom bättre live.
Mycket bra framförande med bra låtval och en mycket speciell upplevelse!
Kolla in deras senaste platta "The Thousandfold Epicentre" som släpptes
den 11:e November via Van Records!

För mer info: http://www.thedevilsblood.com/

~Demonia~

MALIGN på Münchenbryggeriet!

Den fantastiska spelningen på Münchenbryggeriet förra helgen har jag ju
lovat att visa er!
Jag har otroligt mycket material eftersom jag hade med
mig en riktigt grym fotograf vid namn Viktor Kjellberg som fotade åt "bloggen"
därmed hade jag också extra mycket tid över för att filma!
Perfekt för er som inte var på plats och för er som vill återuppleva denna magiska kväll!
Eftersom det är otroligt mycket material så delar jag upp blogginläggen
per band, först ut: Stockholmsbandet MALIGN!










Foto: Viktor Kjellberg

Det var en otrolig känsla att se Malign igen, senast var som sagt i Uppsala
på nittiotalet och ni som var på plats vet att den spelningen var otroligt speciell!

De ända kvarvarande medlemmarna Mörk och Nord är gamla vänner till mig och vi
träffades första gången för ca 18år sedan? (shit vad tiden går).
Sedan dess har vi festat ihop på diverse festivaler, Vita Huset, hemmafester, spelningar
och i allt som oftast i Rålambshovsparken och skrämt livet ur folk...

Malign spelningen var helt fantastisk
det kändes som att man var tillbaka på
1990-talet, nostalgin bara flödade. Otroligt bra låtval även om man såklart bara vill
höra mer och önskar att det aldrig ska ta slut!
Jag hoppas att detta inte var sista gången vi fick se Malign på scenen igen!

MER MALIGN ÅT FOLKET!!!

~Demonia~

Watain Intervju från UNT.


Det är mycket Watain just nu och mer ska det bli...

Bilden här ovan är tagen av min vän Viktor som var på plats på
Mynchenbryggeriet för att fota till bloggen,
det blev många riktigt grymma kort.
Själv passade jag på att filma desto mer så det finns verkligen mycket dokumenterat!
Alla tre band från spelningen kommer få sitt utrymme här på bloggen var så säker...

Nu vill jag höra hur ni som var på spelningen här i Stockholm och Göteborg
tyckte att det var?

Hur var Watain´s show? Hur var förbanden? Vad var bäst?


Det är alltid kul att få höra andra åsikter så se till att dela mer er...

~Demonia~

Burzum - Belus!

Burzum plattan Belus på LP har fått flytta in i samlingen här hemma...

En mycket bra uppföljare tycker jag som ständigt på minner mig om
Indonesien då den gick på högvarv på just den resan!

(Jag har faktiskt seg som jag är ett inlägg kvar att posta om just vår resa till
Indonesien, det kommer upp ganska snart om jag bara får det klart.
Det är mycket på gång nu och längtan till värmen blir bara större och större...)

~Demonia~

Immortals förhandsvisning!

Idag är det måndag och fortfarande känns sviterna i kroppen efter fredagens
spelning med Malign, The Devil´s Blood och Watain, det var en helt
fantastisk och oförglömlig kväll... Jag har massa bilder och filmer att
visa er vid tillfälle så kika in lite senare!

Idag blir det dock popcorn i mängder med min vän LG och förhandsvisning
på filmen Immortals i 3D, hoppas bara den är bra nu!


~Demonia~

Pepp inför giget på Munchenbryggeriet!

Klickar ni på bilden kommer ni till en ca 30 minuter lång intervju som
radiostationen Bandit gjort med Erik Danielsson, sångare i Watain!

Spelningen på fredag kommer enligt intervjun pågå över två timmar och
även bli filmad för ett kommande Dvd-släpp!


The Devils Blood..
.


Så här såg det ut senast jag såg MALIGN i Uppsala tidigt nittiotal.
Jag ser oerhört mycket fram emot att äntligen få se dom på scenen igen!

Tider för Munchenbryggeriet, Stockholm:

20.00 Malign
20.40 The Devils Blood
22.00 Watain

Se till att vara på plats tidigt!!!


NP:
Malign - Demo



~Demonia~

Jørn «Necrobutcher» Stubberud vs Bob Larson

"Klarer en eksorsist å drive djevelen ut av en som spiller i et svartmetall-band?
Alex Rosén dro til USA for å finne ut av det."

Kolla in detta Norska program där Jørn «Necrobutcher» Stubberud från Mayhem
möter evangelisten Bob Larson som ska försöka "driva ut djävulen" från Jørn...

http://www.nrk.no/kultur-og-underholdning/1.7856560

Hahaha.. Ja, vad i hela helvete säger man? Otroligt underhållande var det i alla fall!

~Demonia~

Necrophobic nyheter!

Det händer mycket just nu kring Stockholmsbandet NECROPHOBIC!
Inte bara medlemsbyte ala ut med Sebastian Ramstedt och Johan Bergebäck
(Som fortsätter vidare med Nifelheim)
In kommer två rutinerade killar: Robert Sennebäck (Ex. Dismember/Unleashed)
och Fredrik Folkare (Unleashed)

Necrophobic har även bytt skivbolag till Season of Mist och gör sig
nu redo för en månads lång turné redan i mitten av November som förband
åt legenderna MORBID ANGEL!!! (Se datum nedan)

Själv ska jag ska försöka ta mig ut i Europa på åtminstone två spelningar,
jag kan verkligen rekomendera er att göra det samma!

För mer info: http://www.necrophobic.net/

NP: Morbid Angel - Abominations of Desolation



~Demonia~

TÄVLING - Blod Eld Död!

Det är dax för ännu en TÄVLING och har du extrem tur kan du vinna en utav
de två exemplaren som lottas ut av den omtalade boken BLOD ELD DÖD!!!!!

Lite info för er som ännu inte hört talas om boken:

Den svenska metalscenen är en av världens mest omtalade och respekterade.
Blod Eld Död går backstage och berättar om händelser och personer som satt
sin prägel på genren under tre decennier. Här finns intervjuer med Entombed,
Dissection, Nifelheim och In Flames, och turnéreportage med black
metalscenens nuvarande härförare Watain.
Det är en historia om maskätna bandlogotyper, död och satanism, men också om
hängivenhet, sammanhållning och evig kärlek till musiken.

Ika Johannesson är journalist. Hon har arbetat på Sveriges Radio, DN, tidskrifterna
SEX och Filter. Hon är nu redaktör för Kobra på SVT.
Jon Jefferson Klingberg är gitarrist i Docenterna, journalist och författare.
Han debuterade år 2008 med romanen Jag tror vi behöver prata faktiskt.

Som ni ser är jag också intervjuad i boken, någon som redan läst och har åsikter?

Några kapitel ur boken!

Ännu har jag mest bläddrat runt i mitt egna exemplar, jag har endast hunnit
läsa det två första kapitlen. Det verkar oerhört lovande...
Så nu till er som vill vara med att tävla!!!!


Vem är det som pryder omslaget till Blod, Eld, Död-boken?

(Gärna för/efternamn och artistnamn)

Vad heter bandet som han sjunger i och deras senaste platta?


Maila ert svar + adress till: [email protected]

Era svar ska vara inne senast den 11/11 efter det dras en vinnare
så håll utkik här i bloggen!

Till er som inte vill delta i tävlingen eller ni som har oturen att inte vinna,
kan jag verkligen rekomendera att köpa boken själva. Den är relativ billig
men tanke på det intressanta innehållet, boken finns bla här:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9150113348

NP: Bathory - Twilight of the Gods



~Demonia~

RSS 2.0