Paris - Katakomberna

Under sommmaren har det hänt otroligt mycket, det mesta har jag ännu inte hunnit
skriva om men nu har jag äntligen tagit fram bilderna från våran Parisresa och några 
av dessa tänkte jag dela med mig av...
Vi började med vin och pizza på flyget över till Frankrike...
Det var smidigt att ta sig från flygplatsen till centrala Paris med tåg.
Väl incheckade på hotellet tog vi en promenad i området.  
Dagen slutade med middag och sen några rejäla Hoegaarden på en uteservering.
Dagen därpå startade vi med en rejäl frukost för att sedan ställa oss i kön till Paris Katakomber.
Kön gick ganska fort, vi tog oss in på ca 30-40 minuter och det var verkligen
värt all väntan! En slingrande trappa leder ner under marken ca 20 meter.
Efter det börjar mörkret. In i de underjordiska gångarna tills det blir stopp vid en port...
Det här är dödens rike!

Katakomberna i Paris, eller l´Ossuaire Municipal som är det officiella franska
namnet, är en stor massgrav. Här finns ungefär 6 miljoner skelett begravda i
ett virrvarr av tunnlar och gångar som uppgår till den totala sträckan av 
ungefär 30 mil.

Här nedan får ni se ett urval av de bilder jag tog på plats, vissa är väldigt mörka.
Det var otroligt mörkt på vissa ställen och det var förbjudet att använda blixt.
 
 
 
Jag behöver väl knappast tillägga att detta var något utöver det vanliga och
något som verkligen föll oss i smaken. Jag kan verkligen rekomendera
er alla att besöka Katakomberna i Paris, detta måste ses med engna ögon!
 
Mer info om Katakomberna här: http://www.catacombes-de-paris.fr/english.htm
 
NP: Devil Doll - Dies Irae
 
Demonia

Kommentarer
Postat av: David

Fy fan vad häftigt det såg ut, sist jag var i Paris hann jag aldrig ner i katakomberna. Dags att planera in en tripp för nästa år.
Skulls and bones will do the trick.

2012-10-16 @ 12:48:11
Postat av: Stefan

Måste ta mig dit inom snar framtid...

2012-10-16 @ 18:06:39
Postat av: Andréas

Ni kom ner ganska snabbt, vi kom lite sent och fick stå i kö i en och en halv timme i gassande sol. Det var det dock lätt värt, skitcoolt! Det var ett par som stod framför oss i kön och när de kom ner i mörkret fick tjejen spel och sprang gråtande tillbaka upp :)

2012-10-17 @ 19:49:07
URL: http://www.sarcophagic.com
Postat av: Flinkis

Efter jag såg filmen catacombs har jag varit sugen på att åka till Paris coh kolla katakomberna. Men nu när jag ser de här bilderna förstår man att resan dit är ett måste. Sorry om jag skickade in en anonym halvfärdig kommentar, datorn har ibland lite för brottom.

2012-10-17 @ 21:18:12
Postat av: Drep

6 miljoner dödskallar?
Nästan lika många som Nifelheim!

2012-10-18 @ 14:27:45
Postat av: Nina

Vilket ställe! Tyvärr hade jag nog aldrig vågat gå ner där, för jag har sån jävla klaustrofobi;-)

2012-10-18 @ 20:58:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0