Sonisphere - Världens sämsta festival!

Det var ett tag sedanSonisphere här i Stockholm gick av stapeln,
jag funderade länge på att inte lägga ut något alls från denna festival
på grund av att jag inte ville ge tattarna till organisatörer mer
reklam för sin otroligt dåligt organiserade skitfestival.
Nu har jag dock funderat lite och så här i efterhand i alla fall tänkt
ge banden sitt utrymme för dom gjorde minsann ett sjukt bra jobb

och även dela med mig av mina och andras åsikter av Sonisphere,
världens sämsta festival!

Första kortet utanför området, sedan var det dax för mig att ställa
mig i kön för att hämta ut mitt foto-pass. Det jag inte visste här var att det
skulle ta 2,5 JÄVLA timmar och att jag på kuppen skulle missa Anthrax
ståendes och trängas i regnet med endast två "luckor" öppna för att ta
emot ackrediteringar, press, och vip (plus dom som köpt till "vip" för flera
hundra kronor extra för att bland annat slippa stå i kö) jag kan inte riktigt
förstå hur dom planerade detta innan när dom visste att det var slutsålt och
att dom skulle ta emot ca 47 000 personer på området?!
När man väl kommer fram så verkar de som jobbade på plats inte riktigt ha
någon koll på vad dom pysslade med, många av mina vänner och bekanta
hade stora problem och fick köa i många timmar.
Då har vi ännu inte pratat om kön som var för "vanliga" besökare!!!
Även fast folk kunde lösa in biljetten i kungsträdgården dagen innan för att slippa köa
så har endel ändå fått köa över tre timmar!!!
Det är faan helt jävla otroligt dåligt uppstyrt och helt klart inte acceptabelt!

Jag hittade en film på Youtube på själva området så att ni som inte
var på plats kan själva se hur jävligt det var. (Detta var tidigt under dagen)
Såklart kan arrangörerna inte rå för att det regnar, det är såklart inte deras
fel, men att ha något slags "skydd" för regnet eller solen är väl självklart för
alla fastivaler. Jag förmodar att dom kollat väderleken som alla oss andra och sett
att det med största sannorlikhet skulle regna.
Leran som bildades av regnet och åkern hade man lätt kunnat förhindra med
mattor, halm eller liknande men ingen i festivalledningen verkar har koll på att
det kanske regnar i Sverige ibland?!?
Att det blir mörkt var heller inget som någon visste förmodar jag då det
nästan överhuvudtaget inte fanns någon belysning på hela området?!
Inga skyltar för upplysning eller spelordningen inför kvällen?
För mig känns det som att dom helt och hållet SKET i det för att spara in på
pengarna, vad vet jag? En simpel blond bloggerska?
Men i min näsa luktar det mer åt att dom försökte tjäna pengar på oss
hårdrockare och det luktar faan inte gott kan jag lova!
Mycket finns det att klaga på arrangemang mässigt och det skulle nog börja blöda
på fingertopparna om jag skulle skriva ner allt, något som däremot inte går
att klaga på är SLAYER´S FRAMTRÄDANDE!!!!










Slayer var såklart helt fantastiska, vilket jävla live band, vilken
makt och pondus killarna har på scenen!
Jag har sett Slayer vid ett flertal tillfällen, första gången var 1995
på Hultsfredsfestivalen och sedan med jämna mellanrum åren efter,
det som glädjer mig är att dom alltid har lika mycket energi och verkligen
verkar gilla det dom gör, sen att dom nästan alltid spelar massa gamla
låtar är ett plus för mig eftersom jag inte riktigt känner mig så inlyssnad
på den "nyare", så här såg låtlistan ut på Sonisphere:

South of Heaven
World Painted Blood
Hate Worldwide
War Ensemble
Spirit in Black
Dead Skin Mask
Beauty Through Order
Mandatory Suicide
Chemical Warfare
Raining Blood
Aggressive Perfector
Angel of Death


Lagom till låten Raining Blood öppnade sig himlen och det började störtregna
igen, jag försökte söka mig under något slags skydd för att skydda
mina kameror och komma undan det värsta regnet men det var svårt,
jag hamnade på vip-området som hade tre stycken redbull parasoll och
en meter tak där man sålde öl, jag menar.. Hur i helvete hade dom tänkt?
Eller hade dom tänkt överhuvudtaget?
De som betalade extra för att få vip, vad fick dom?
Det jag såg som var extra på vip-området var några vatten toaletter
(som man ändå inte kunde ta sig till för det var minst en halvmeter djup sjö
utanför, om det var bajs eller lera hade man ingen aning om?)
Sen kunde man köpa Jägermister, det var det som var extra i alla fall som
jag såg hahaha.. någon som känner sig lurad möjligen?

När Alice Cooper gick på scenen sprang jag i regnet för att komma fram
och fota (paraplyerna hade man blivit rånad på vid ingången så det fanns
ingen möjlighet att hålla sig någorlunda torr) Jag fotade nästan två låtar
tills jag upptäckte att det bara rann längs hela kameran, jag trodde kameran
la av med den återfick liv nästan ett dygn senare.




Alice Cooper gjorde en riktigt bra insats av det jag såg i alla fall, gubben
kan fortfarande helt enkelt och de gamla hitsen är riktigt bra fortfarande!
Om så många hjärnceller är kvar undrar jag dock när han i slutet kommer
ut med en Djurgården Hockey tröja på sig? Ve och fasa!

Ett av de få kort jag tog under Alice Coopers show: Tommy, och minnet
är kort och har regnat bort, Tallee, Micke (Opeth) med Anna :-)

Tanken var att ta sig över till den andra scenen men det var fan i mig
totalt omöjligt, helt galet mycket folk på så liten yta gjorde det näst intill
omöjligt, lervälling och köer.. köööööer!
Det var ta mig fan kö till allt, att köpa en hamburgare för 80:- kö,
öltälten=otroligt lång kö (Det fanns aldeles på tok för få öltält) plus att
man till råga på allt endast fick köpa max 4 öl när man väl kommit fram.
Bajamajor=köööö, Merchandise=kö (En polare stod över en timme)
Det finns så mycket att klaga på att jag faktiskt inte vet var jag ska börja
haha.. helt sjukt! En sak ni ska komma ihåg i allt detta klagande är
att INGET har med banden att göra!!!!! Banden jag såg gjorde enormt bra ifrån sig!
Det gick dock inte att komma fram till den andra scenen där bland annat
Hammerfall spelade!?! SOM ERSÄTTARE till HEAVEN AND HELL??????
ATT DOM INTE HITTADE NÅGON VÄRDIG ERSÄTTARE ÄR FAN EN SKANDAL!
Hur mycket pengar sparade festivalledningen på detta? Hade dom inte
haft råd att lägga lite pengar på annat? Men istället skiter dom i besökarna
och försöker tjäna pengar bara? Det är min tanke i alla fall! FÖRJÄVLIGT!

Hårda Maiden fans: Yu, Stabel och Alex ser ut att vara nöjda

Regn uppehåll innan Iron Maiden gjorde att man träffade några kända
ansikten tillslut: Yu, jag, Orvar (Nirvana 2002) med kompis samt Stabel...

När det var dax för IRON MAIDEN att beträda scenen var regnet så
som bortblåst! Min kamera var dessvärre dränkt utav allt regnande
och hade gett upp för kvällen så jag har inte jättemycket bilder att bjuda
på, lite filmer hittade jag på Youtube så att ni som inte var på plats kan
känna lite av den känslan vi fick som var på plats.





Iron Maiden är i mina ögon ett av världens bästa band!
Frågar ni några av mina polare finns det inga tvivel på vilka som är bäst
och även störst, att dom är ett stort band råder det inga tvivel om och att
vanan finns där kan man lätt se på bland annat Bruce som springer sig
svettig från den ena scenkanten till den andra, i mina ögon ett helt oförglömligt
scenframträdande med ett otroligt bra låtval, de flesta låtarna kommer från
senare plattor. IRON MAIDEN gör åter igen en helt fantastisk spelning här
i Stockholm, dom avslutar med riktiga klassiker och publiken bara jublar
efter mer...
Direkt efter Iron Maiden slutat bröt ett gigantiskt åskväder ut och störtskurarna
var helt enorma, blixten och åskan var våran bästa vän på väg hem helt
genomsur av regn och täckt utav lera, sämsta festivalen i hela
världen sätter jag då inte min fot på igen!


Mia och Ulrika fick upp mitt humör som inte var på topp av några
olika anledningar, Tack tjejer!!!


Nu har ni fått läsa några av mina åsikter om Sonisphere här i Stockholm,
det finns mycket mer att berätta men jag tänkte avslutningsvis lämna
över ordet till några andra som också var på plats:



Joakim Sterner, Necrophobic
http://www.necrophobic.net/

-"En utomhusfestival måste alltid vara förberedd på att det kan regna. Det måste finnas ställen med tak där folk kan söka skydd. Att dessutom sälja folköl på vissa ställen är riktigt dåligt. Jag har både spelat och varit besökare på både megastora festivaler och även små festivaler, men Sonisphere var den sämst organiserade festival jag varit på."

Maria Wikström


-"Vad bra att du skriver om den fördjävligt dåliga Sonisphere.
Jag har tappat räkningen på hur många festivaler jag varit på men det har blivit den hel del sen tidigt åttital, den här upplevelsen vill jag inte vara med om någon fler gång.
Arrangörerna lyckades med att misslyckas på alla punkter. Banden kan jag inte klaga på.
Miljömässigt var det ett totalfiasko.
Jag hade som tur var kängor och fick lotsa människor nedför lerbacken på väg ut, 30 pers tror jag det blev sen gav jag upp."

LG Petrov, Entombed

http://www.myspace.com/serpentsaints

-"Tur att man kom in gratis, annars hade man ju blivit galen, dåligt arrangerat,
dåligt ALLT! O för mkt blandat rock med metal, det ska bara vara metal på festivaler."

Mattias Kling, Aftonbladet
http://blogg.aftonbladet.se/klingdiamond


-"Ja, Sonisphere... Det blev ju ingen lyckad tillställning direkt. Om vi bortser från vädret som är svårt att göra något åt så finns det ju en del övrigt att önska även med arrangemanget.
Att pressincheckningen var så seg att den tog över en timme och att vi därmed missade Anthrax är ju ett skämt i sig, men det verkade även som att de som hade köpt svindyra vip-pass tvingades köa i evigheter för att komma in. Trots att de hade blivit utlovade snabbare betjäning.
Sen var det ju korkat att inte lägga ut mattor på marken, hade det gjorts så hade de värsta lersjöarna kunnat undvikas och att det inte fanns någonstans att söka skydd mot regnet (förutom i tälten över barerna) var förstås inte så lyckat.
Men det värsta var nog ändå just leran, som gjorde det omöjligt att ta sig någonstans (såg till exempel inget på mindre scenen eftersom jag inte lyckades ta mig dit på något hyfsat smidigt sätt). Som sagt, plastmattor finns för sådana ändamål – se till att skaffa sådana om evenemanget ska hållas i Stora Gyttjan även nästa år."


Torgrim Øyre, Hole in the Sky Festival (Norge)
http://holeinthesky.no

Når man besøker en festival av Sonisphere's storlek og format, forventer man sig service, god logistikk, riktig mat og drikkeløsningar. Og ikke minst at det är försäkrade for olika typer av väder.

Så var dock inte fallet.

Innslippet på VIP og akkreditering tog mycket längre tid enn den vanlige køen. Det var ikke skyltat var noen ting låg. Spiltider og tidsschema fanns ingen stans. Det fanns bare två ölförsäljningar (öl-tält) på houvudområdet som skulle betjene 47.000 mennesker. Etter å ha stått nesten en time i kø, får man veta at det bara såldes øl og cider med låg alkholprosent og där man skal handle vanlig øl, måste man inn på et spesialområde som inte er upplyst någon stans.

Själva området var inte preparerat for store folkemengder og regn, även om prognoserna hade over en vecka i förväg sagt at det skulle bli kraftig rengväder. Marken blev til et hav av gyttja på veldig kort tid og det fanns ingen plats å søke skydd.

Patetiskt, det virker mest som en billig cashgrab-festival.

(Ändrade några ord till Svenska så jag jag hoppas att ni förstår bättre/Demonia)

Peder Sundqvist, Hate Ammo
http://www.hateammo.com/

-"Jag har igentligen bara en fråga till sonisphere arrangörerna. Hur i helvete kan man vara så otroligt oförberedd på allt?

verkade inte ens som att dom förstår hur mycket 35000 pers är, vet inte den exakta siffran, men seriöst. Man måste ju bygga en festival runt besökar antalet, det hade dom inte lyckats med. Och så dålig jävla biljett utlämning har jag aldrig vart med om. Vip kön kändes inte särskilt vip aktig. Inte vip området heller måste jag säga.

Jag avslutar såhär. Kan inte arrangörerna göra som alla andra, Kolla på väderleks rapporten och förbered er som alla andra. Mer tält? fler områden där man kunde dricka öl? bara exempel"

Mats "Möken" Björklund, House of Metal Festival

http://houseofmetal.se/

-"50cl vatten 30kr, Hamburgare i bröd med ketchup 80kr, 3.5or i plastmugg 50kr, Köer till mat & dryck, till baja-Major, inga pissrännor, inga skyltar till något. 1.5h i kö för pass, volontärer som inte visste ett skit om något, Max 4öl i baren???? Lägga en utgång i en grässlänt??? VAFAN!!! Kommer aldrig mer att besöka Sonisphere i Stockholm. Det är ett hån mot hårdrockare att skita i allt. Känns som att bli pissad i ansiktet.

Listan kan göras lååååång men jag nöjer med detta...."

Alexander Friberg
, Trident & Necrophobic
http://www.trident666.com

-" Ja du, helt klart den sämsta festivalupplevelsen jag NÅGONSIN bevittnat! Inte bara med tanke på regnet (som dom iofs kunde läsa sig till som vilken idiot som helst) utan oxå på grund av att det var så Otroligt Jävla URUSELT uppstryrt allting inne på området. Köer i all oändlighet till vad man än skulle göra. Var det typ 10st matstånd till 40000 pers!? Ja kanske några till men FAN inte många.. Och ca 3 ggr så litet område som SRF när det kom ca dubbelt så många besökare.. BRA DÄR Sonisphere!! Nä fy fan, jag tycker ni ska skita i det där med att försöka styra upp en festival och lämna det åt dom som kan!!!!! Kort sagt, Sonisphere var inget annat än en stor jävla kassako för organisatörerna!!"

Mia Myrkheimr
miamyrkheimr.blogspot.com


"* Dåligt organiserat
* för många biljetter sålda
* för få serveringsstånd och merchendisestånd
* ohygienisk mathantering
* för liten yta
* underdimensionerade mat- och ölserveringar
* för dyr mat och dryck
* dålig mat
* ingen möjlighet att ta skydd från sol alternativt regn
* skyltar för normal utgång saknades, det enda man kunde se var nödutgångsskylten, vilken man inte fick använda
* dessutom borde de strött sågspån eller halm på backen precis som på Tyska festivaler för att inte förstöra området."


Blogginlägget om sonisphere har adressen:
http://miamyrkheimr.blogspot.com/2010/08/infor-roadtripen-till-tyskland.html


Frode Kilvik, Krakow (Norge)
http://www.myspace.com/krakowband


-"Sonisphere Stockholm. Två barer, två merchandise stand,på 45 000 personer.... Ingen plasser man kan sitte, ingen telt å sitte i, inte lov å ta øl med seg fra bar til konsertområdet, vip området var trangt... Hele festivalen ble man stående i kø, maten var kall, verken korv eller hamburgere var ferdig grillet.... Mat og øl var også jævligt dyrt! Men fy faen Iron Maiden var bra!!"


Blir det ett Sonisphere nästa år avråder jag er STARKT för att
lägga era pengar på det oavsett vilka band som kommer!
Vi måste visa att vi inte tolererar vad som helst!

Kommmentera gärna med era egna erfarenheter angående Soniphere!

Over and out!

NP: Iron Maiden - The Final Frontier



~Demonia~
Trackback
RSS 2.0