Getaway Rock Festival!

Igår tog jag och Alex hojen upp till Gävle för att kolla in årets Getaway
Rock Festival! Venom och Ghost var det band jag såg och de skötte sig riktigt
bra faktiskt. Här får ni se ett litet bild inferno från kvällen...                         
(Iphonebilder så kanske ingen vidare kvalietet)                 
Både jag och Alex har varit på Getaway två år tidigare och haft en fantastisk festival.
Detta tredje året är det nya organisatörer och det märks VERKLIGEN, från att vara
en utav Sveriges bästa festivaler har nu Getaway direkt halkat ner bland de sämsta!
Att pengarna blir viktigare än festivalens besökare visar tydligt var hjärtat finns!
Jag kommer inte åka nästa år, detta var tredje och tyvärr sista gången om det
inte blir någon riktig förändring...
 
Det var mycket som försämrats i mina och många andras ögon, några av
sakerna är:
Höjda priser på biljetterna, VIP avdelningen har tagits bort helt(!?!), färre
toaletter och barer = långa köer över allt. Inga sittplatser utanför barerna och
allt för inne i barerna, ingen tillgång till vatten på området, få och dyra
matställen, dåligt planerat område, bredden på banden (iof smaksak)
Det satt stora skyltar på området om att man inte fick fota, filma etc.
(Jag trode vi levde på 2000-talet?) knappt några merch-stånd och knappt
några soptunnor = skräp överallt etc. etc...
 
Var några av er läsare på plats? Vad tyckte ni isåfall?
 
Förutom detta så var Både Venom och Ghost fantastiska och vännerna underbara,
en mycket trevlig kväll som sedan slutade med en nattlig tur på hojen tillbaka till Stockholm.
 
~Demonia~
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

(Inte varit där iår), men himla tråkigt att höra då jag tyckte det var riktigt bra förra året, och överjävlabra i jämförelse med metaltown. Finns det nån bra festival i sverige nu då..?

2012-07-06 @ 19:48:42
URL: http://idamatildas.blogg%2Cse
Postat av: ch

Kunde inte sagt de bättre själv är på festivalen nu nerbäddad på hotellrummet. Dyr och dålig mat så äter på hotellet etc i stället och området var grymt mycket bättre förra året. Pluss för en xtra scen möjligtvis. Satyricon var grymma.

2012-07-07 @ 01:18:33
Postat av: Grimgoth

Synd att festivaler blir sämmre, bara hoppas på förändring.
Imponerande att ni tog hojen, tar ju fan nästan 2 timmar till Gävle.

2012-07-07 @ 12:34:57
URL: http://grimgoth.blogg.se
Postat av: a

Sitter där i leran just nu. Det här var sista gången här, helt bedrövligt dåligt organiserat från början till slut. Ingenting har fungerat, inte ens vattentillgången på campet är säker nu... Den sanka parkeringen är redan omöjlig att komma ut ifrån, vilket är anledningen till att jag är kvar. Suck... Det som var så bra.

2012-07-07 @ 17:45:39
Postat av: oliver

Jag håller med dig om att det var dåligt planerat . Jag själv var där för första gången och nog sista, jag var där för behemoth dying fetus och amon området var dåligt helt ok scener men dyrt som fan och 20kr för att ladda mobil. Man ser var de bryr sig enbart om pengar ...

2012-07-08 @ 15:46:14
URL: http://abysspromo.bloggspot.com
Postat av: P.L

Sjukt dåligt uppstyrt på många håll, jag återvänder icket!

2012-07-08 @ 15:55:24
Postat av: Anonym

Jag tycker det var bra. Upplevde inga problem vid serveringar, toaletterna var ovanligt trevliga och tillgängliga, och ett bra disponerat utrymme för scenerna. Var på Metaltown veckorna innan och där var det trångt till allting och tätt mellan scener. Det jag ogillat med Getaway är att det inte funnits extrainsatta bussar i lokal och närtrafik, men å andra sidan hade vi nykter förare och så slapp jag se slagsmålen som uppstod på bussarna från Metaltown.

2012-07-08 @ 16:19:39
Postat av: Boris

Jag har varit där i två år nu och märkte typ ingen skillnad från förra året, förstår inte vad ni pratar om faktiskt. Visst maten är dyr men vem fan åker på festival för att käka mat? För mig är det banden som gör en festival och bara dom bokar rätt band till nästa år så kommer jag åka dit även om det kostar 150 kronor för en hamburgare.

2012-07-08 @ 18:28:44
Postat av: Anonym

har inte varit där tidigare men jag håller med om att det fanns mycket att förbättra . En annan jävligt dålig grej var att det bara fanns ett ställe att ta ut kontanter på , en stackars tjej stod där med en skit seg kortläsare och kön bara växte i takt med irritationen. Hur svårt kan det vara att styra upp nått sånt???

Väldigt bra ljud och stämmning på dom flesta spelningarna dock och det vägde upp alla irriterande små i-lands problem.

2012-07-08 @ 19:21:23
Postat av: Angantyr

Som icke VIP-besökare och icke campare så håller jag inte alls med om att det blivit så mycket sämre sedan förra året. Det som var dåligt var all informationen på hemsidan som kom väldigt sent, att det inte fanns något vatten på området på torsdagen, att det tydligen var monopol på flaskvattens- och läskförsäljningen, och att det var dåligt med sittplatser och soptunnor. Men toaletterna var väl minst lika många (tänk på att det fanns inomhustoaletter på två ställen), barerna var inte alls färre och jag såg inte några problem med köer någonstans (utom till ölområdena när de var fulla - men är platsen begränsad så är den). Visst är det sämre med mat än på t.ex. SRF men är festivalen mindre så är den.

2012-07-08 @ 19:28:17
URL: http://fire4h8.blogspot.com/
Postat av: Dan

Jag tyckte det kändes bättre på flesta håll i år.

Extra scen var bra, ganska bra utplacerade fast lite dåligt att det är en liten lutning om man står framför blå sen.
Inge jävla småtjejer som jobbar inom säkerhet som inte klarar av nåt.
Så volontär arbete kändes bättre på flesta områden.
Bra och hyfsat rena toaletter, bra med gratis dusch på camping fast minus att det var stenhet vatten, gick inte att stå under strålen alls.
Tycker thaimat var gott som fan men att det kostar gör det väl på flesta ställen.
Märkte inte av nå köer nånstans.

Men minus var det på att ljudet vid blåa scenen inte var så bra ibland, t.ex Kvelertak's sångare hördes knappt och även om Satyricon var kung kändes ljudet konstigt ibland.
Och Amon Amarths gitarrer lät klent som fan så orka inte se dom, gick till Crashdiet istället som var bra som fan och röda scenen hade bäst ljud i överlag.

I det stora hela är jag jättenöjd och åker lätt nästa år om det är bra band.

2012-07-08 @ 22:13:57
Postat av: Linda

Jag arbetade under Getaway 2010 och nu även i år. Det fanns en hel del saker som jag hade svårt att förstå (som t.ex. läskmonopolet - jobbade i läskståndet själv, men kunde inte förstå varför inte matställena fick sälja sin egen dryck). I övrigt kan jag inte klaga på så mycket. Det där med VIP har jag aldrig riktigt förstått. Hur kan vissa människor vara bättre än andra? Jag njöt fullständigt av att se allt från dräggiga-campingsmutsiga-män till sångaren i Finntroll i samma ölområde.

- Maten är lika dyr på alla festivaler.
- Det har inte funnits sittplatser utanför ölområdena tidigare år heller.
- Det var lika många ölområden i år som tidigare.

Dessutom som jag förstod det, så sattes "förbudsskyltarna" upp enbart om banden bett om det. För under vissa spelningar på den blåa scenen så fanns det inte skyltar i alla fall.

Tråkigt att du inte blev nöjd i år, men jag tycker att det var precis som en festival ska vara :)

2012-07-09 @ 02:56:29
URL: http://frankenbride.blogg.se/
Postat av: B- itta

Små festivaler med små band behöver ingen VIP. Folks skit luktar lika ändå. Så jag håller med Linda och vissa andra. Tack och bock.

2012-07-10 @ 18:48:07
Postat av: Kenta L

Det folk inte förstår med just VIP är att banden som spelar på festivalen som har bjudit in vänner och vill "träffas" på ett lite lugnare område har någonstans att mötas, banden i fråga kanske inte vill visa sig ute på området före eller efter spelning av någon anledning. Banden kanske vill ta det lugnt med en öl före eller efter gig utan att möta fans tex. Till och med den minsta festivalen jag besökt (350pers) hade givetvis ett vip-område så som alla andra festivaler. Många kontakter knyts på dessa områden.
"Svenssons" kanske inte förstår detta?
Ett otroligt korkat drag av Getaway Rock Festival att dra in detta! Jag håller med Demonia!

2012-07-10 @ 19:56:32
Postat av: HC

Otroligt dåligt ljud vid vissa scener, nästan inga sitt plater, mycket dyrare än tidigare, endast ett ställe med enorm kö att ta ut pengar på, ingen vip? hur tänkte man? jaaa, det finns mycket att klaga på!

2012-07-10 @ 20:00:07
Postat av: Anonym

Hahahaha "Svenssons"!!?? Ja jävlar i det. Du lill Kenta vet väl inte ens vem du pratar med. Som B-itta säger så tror jag "Svensonns" skit luktar detsamma som C-artisters och wannabes. Kontakter går att knytas på annat sätt på så små ställen. Tro mig!

Hur som helst vill jag dock tacka för en trevlig blogg i övrigt och beklaga att Djävulen lagt ned sin utomordentligt fantastiska blogg.

2012-07-11 @ 14:10:34
Postat av: soile

Håller med Demonia på alla punkter. Var glad att jag inte hade bokat in hela helgen utan bara var där och vände. Blir inget mer Getaway som hel festival oavsett hur line upen ser ut. Getaway 2010 (och även förra året) regerade och hade alla förutsättningar att bli nånting riktigt jävla bra:( Jaja...Danmark i helgen och snart är det Party.San!!:D

2012-07-11 @ 21:04:15
URL: http://www.extremmetal.se
Postat av: Per

Ska ge Getaway en chans till nästa år i alla fall.

2012-07-11 @ 23:01:42
Postat av: Aska

Ser att du har lånat min bild på Cronos där, tar inte hårt på det, vore bara kul om du kunde meddela mig nästa gång.

Tycker också det var sjukt dåligt organiserat, fattar fortfarande inte varför det inte fanns ett enda jävla hamburgerstånd på fesivalområdet?

2012-07-13 @ 17:04:52
URL: http://elinsvanold.blogspot.com
Postat av: Andréas

Det var mitt första besök på Getaway och jag är nöjd, det enda jag kan haka upp mig på var en oerhört lång kö för att ta ut pengar och avsaknad av sittplatser när man skulle käka.. Det grymma vädret, ett trevligt häng på campingen och att äntligen få se Venom gjorde min festival.

2012-07-18 @ 12:02:03
URL: http://www.sarcophagic.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0