Metaltown/Metal Forest 2011!!!

Det blev en riktig spontanresa till Göteborg och Metaltown förra lördagen!
Här får ni se en del utav resan, eftersom det regnade mest hela tiden
och jag blev ordentligt packad två gånger på samma dag så blev det inte
så mycket fotat haha... Här får ni se lite av hur vi hade det!!!

Mina resekumpaner Igor och Alex pausar i Brahehus, skönt att åka bil
och det gick otroligt smidigt också, vi startade vid 8-tiden på morgonen
från Stockholm och var efter diverse pauser framme i Göteborg klockan vid 14-tiden.

På plats på området, här: LG, Igor, Alex och Niklas

Det strulade med listan så vi fick tålmodigt vänta ca två timmar i regnet...
Tur att jag hittade paraplyer som folk kastat vid entrén hahaha!

Hahahaha.. Snygga killar med manliga paraplyer :P

Efter mycket om och men, strul och två patronbälten fattigare var vi äntligen inne
på festivalen phuuu.. Redan nu är alla förbannade på Metal Town och visar vad
dom tycker!
Ja ni läser rätt, patronbälten fick man inte ha på Metaltown!?!?

Detta skulle föreställa en "Metal festival" men patronbälten fick man hänga in?!
Jävligt mycket metal över det eller, otroligt förbannad blev vi kan jag meddela!
Jag har aldrig tidigare varit med om att man inte får ha på sig patronbälte på
någon festival eller spelning. Jag har besökt en jääävla massa under åren och
patronbältet har suttit på mer eller mindre i över 15 år!!!
Någon annan som haft problem med detta innan Metaltown?

Väl inne på området stod Meshuggah för underhållningen i regnet.
En scen som var placerad precis vid ingången? Jag vet inte hur man tänkte här riktigt?
Efter någon låt skyndade vi vidare i regnet... mot ölen!!!

Vip-tältet skyddade oss som tur var mot skyfallet som tyvärr varade mer eller
mindre resten av dagen/kvällen...
På bild: Jag, Igor, Alvaro och Alex

Några av bloggläsarna jag träffade på plats :-)
Det var faktiskt en hel del folk som kom fram och sa hej och det
uppskattas alltid, så kom gärna fram och hälsa om ni ser mig!

Alex, Johanna med kompis, Alvaro och Igor...

Första bandet som beskådades var Amerikanarna DEICIDE med
Glen Benton i spetsen. Ett under att dom överhuvudtaget efter
många år stod på scenen på Svensk mark, det var det inte många som trodde.


Deicide - Conviction


Deicide - They Are the Children of the Underworld


Deicide - Into the Darkness You Go

Deicide gjorde i mina ögon ingen höjdarspelning direkt, tamt framträdande,
oengagerade medmusikanter och när sen Glen vinkar till sig en roddare för
att justera notstället?!? (som synes på en av filmerna ovan) blir det mest patetiskt.

För mer info: http://www.myspace.com/theofficialdeicidemyspacepage


Watain gör sig redo för spelningen...

Alex och Igor ser mer än redo ut!

Så var det äntligen dax för ett av Sveriges bästa och hårdaste band: WATAIN!


Watain - Death's Cold Dark



Watain - Wolves Curse





Watain - Waters of Ain
WATAIN BÄST PÅ HELA METALTOWN!!!!

Inte så oväntat heller kanske?

Det finns inte så mycket mer att tillägga än att Watain gjorde ett helt
fantastiskt gig med ett klockrent avslut,
jag ser redan fram emot
nästa gång jag får se dessa herrar på scenen!

Blood, Fire, Death!!

För mer info: http://www.templeofwatain.com/

Näst ut och sista bandet vi såg var Dödsmetall manglarna: TORTURE DIVISION!



Torture Division gjorde ett riktigt bra gig som vanligt, med
dessa killar på scenen kan det inte gå fel helt enkelt!

Undrar hur många plattor dessa tre släppt tillsammans i alla band
de spelat med genom åren? Det kan väl nästan snackas om något
slags rekord? Någon som orkar får gärna räkna och berätta :-)

För mer info: http://www.torturedivision.net/

Efter Torture Division spelat klart så var det dax att dra tillbaka till
lägenheten vi lånat, slitna värre var vi efter allt regn och skit,
tur att vi hann se några bra band och träffa några goda vänner i alla fall!



Hade jag betalt för att komma in på Metaltown eller numera kallad "Metal Forest"
hade jag varit otroligt besviken och förbannad, det var sjukt dåligt organiserat och
planerat, dyrt så in i helvete, snutar i mängder var man än blickade, långa avstånd etc..
listan kan göras lång!

Detta säger ganska mycket:

"Metalheads är ett tålmodigt släkte. Men att hamna i detta kaos av dåligt planerat
område, hutlösa priser på mat och dryck utan andra prisvänliga alternativ och ett
bussande som bara gick åt ett håll - åt h-e - gör inte saken bättre"
skriver GT:s Kai Martin.

Här kan ni läsa vad några av tidningarna skrev:


http://www.bt.se/kulturnoje/metaltown-ett-logistiskt-haveri%282826785%29.gm


http://www.expressen.se/nyheter/1.2473951

Har ni Facebook kan ni gå in och läsa många intressanta åsikter här:
http://www.facebook.com/ripmetaltown

Att LIVE NATION är en del av Metaltown märks ganska tydligt,
det var nämligen även Live Nation som anordnade den sämsta
festivalen jag någonsin besökt nämligen SONISPHERE!!!!
(Katastrof var bara förnamnet.) <-- klicka på länken!
Det hela verkar handlar mer om att tjäna pengar på oss "hårdrockare"
än att faktiskt anordna en någorlunda funktionell festival!!!


Har ni som var på plats några åsikter angående festivalen så vill jag mer än
gärna höra dessa, positiva som negativa! Skriv mer än gärna en kommentar
om er upplevelse!

NP: Bathory - Hammerheart



~Demonia~

Kommentarer
Postat av: countess romanova

Jag håller med dig som fan!

Har varit på Metaltown tre gånger, VARENDA GÅNG så har man t.o.m fått hänga in trubbiga "stud"-nitar på någon cm, eftersom att dessa har ansetts som "mordvapen" Man kan knappt göra ett märke på huden med dessa. Det är löjligt som fan, rent ut sagt.

TILLOCHMED på Wacken så får man ha patronbälte och långa nitar, och där är det betydligt mer folk också..

Jag jobbade på GRF förra året, då var organiseringen ganska halvtaskig, men med tanke på att det var första året så var det väl förståeligt, jobbade som grindvakt med 30'C i skuggan, och de hade inte ens fixat med möjlighet för de anställda att införskaffa vatten. Skitpissigt. Men vad väntar man sig när det är första året?

Bra iallafall att du var nöjd med Watain! keep up the good work! (Y) Hails.

2011-06-28 @ 21:55:43
URL: http://aromanova.blogg.se/
Postat av: Numenius

Jag var på plats på Metaltown, och jag måste säga att festivalen var sådär. Var och campade med ett par vänner, maten på campingen var ännu sämre än på området. 80 kr för en uppvärmd hamburgare med en näve CHIPS! Vägrade köpa något inne på campingen eller på området, sjuka priser. Annars så tror jag det var regnet som förstörde mycket av upplevelsen, iallafall för mig under dag 1.



Det hade förstås också att göra med att det var under dag 2 som de band man helst ville se skulle uppträda, så dag 1 var rätt seg.



Men jag är helnöjd med beslutet att åka dit iallafall, mest tack vare Watain! Herrejävlar vad bra dom var, återigen! Avslutningen med "Waters of Ain" hade jag verkligen inte förväntat mig. Sjukt bra. Jag hade en bra plats nästan längst fram, precis i mitten där jag stod och sjöng med, skrek och prisade Satan i Watains namn. Imponerande bra spelning för att vara på en festival också, synd att de inte fick längre tid dessutom.



Organisationen av festivalen var som sagt inte topp, men förväntningarna innan Watain och upplevelsen under konserten höll flamman levande, trots det jävla regnet! ;)

2011-06-28 @ 22:39:11
Postat av: Nadja

Hej! Det fotot du tog på Watain när dom taggar upp - jag passerade dom precis då dom stod där, o jag antar att du tagit fotot från baksidan..? Jag jobbade nämligen på Metaltown så jag kan ju ha sprungit förbi dig. Har läst din blogg ett tag nu o jag var bara tvungen att säga det. Hehe! Håller med dig om nit/patronbältena också, dessutom tyckte jag att hela området + scenerna var dåligt planerade. Men men.. Ha det bra!

2011-06-28 @ 23:33:44
URL: http://nadjaanglow.blogg.se/
Postat av: MadMarty

Festivalen i sig var en katastrof detta år och jag kommer inte åka tillbaka om de inte flyttar den till stan igen, synd eftersom det varit en så bra festival. Dock var det en del bra spelningar At The Gates, Arch Enemy, Ghost och som sagt Watain var grymma.

2011-06-28 @ 23:47:05
Postat av: Djävulene

Japp vi lät bra som vanligt trots kylda händer de luxe. Blir ju så när logen är ett tält ute i pissregnet, haha...

2011-06-29 @ 00:16:55
URL: http://regnavrede.blogspot.com/
Postat av: Andréas

Kul att få se dina bilder och filmer, det uppskattas alltid.



Angående Metaltown. Jag har varit på alla Metaltown sen starten och detta år är första gången det strulat med en massa saker. För för mycket folk på för liten yta (ungefär 20000 för många...), idiotisk placering av stora scenen, strul med bussar (iofs bussbolagets fel), långa köer till mat/dryck, dyr mat/dryck mm. Nu var det så att jag nästan hela festivalen befann mig vid tältscenen och slapp då köer till öl och hade tak över huvud, jag klarade mig också från strulet med bussar då jag drog efter At the Gates på fredagen och på lördagen var det inga köer alls till bussarna då jag åkte efter Bullet.



Det har absolut en massa att åtgärda om de ska få folk att komma nästa år men jag tycker ändå att platsen har potential och allt hade ju varit trevligare om man sluppit det förbannade regnet.



Detta med att man inte får bära patronbälte är fan irriterande, vad är det för jävla svammel! Jag har tidigare år aldrig haft problem med det så jag är glad att jag lämnade det hemma denna gång. Det var mina åsikter och nu ser jag hellre fram emot fredagens maidengig, undra om man får bära patronbälte på Ullevi?

2011-06-29 @ 00:27:26
URL: http://www.sarcophagic.com
Postat av: Robban

Var där båda dagarna, och den här skit festivalen kommer jag alldrig åka till igen, och att man inte får ha patronbälte på området e så jävla löjligt, vad mer ska säga ,vissa av banden var grymt bra ,Live Nation är ett stort skämt! //Robban

2011-06-29 @ 01:29:01
Postat av: Pa666rik

Angående att patronbälten ej får bäras vid konsert/festival så håller jag med om att det är ovanligt. Jag har nog bara varit med om det två ggr. Bägge gångerna var mer än tio år sedan. En gång på Slayer, Solnahallen. Garderoben såg ut som ett mobförråd... Och en gång på Fryshuset.

2011-06-29 @ 09:58:16
URL: http://www.myspace.com/assaultery
Postat av: Joppe

Blev tvungen att hänga in nitarna för ett par år sedan på Hovet. Minns inte vilka band som spelade... Skönt att sitta hemma med massa krimskrams och kolla din blogg isf att stå i regnet och vara arg! Tack!!!

2011-06-29 @ 11:01:39
Postat av: Unhallowed

Bra inlägg som alltid, Glen Benton med notställ...hahaha va fan. Då är det väl bättre att glömma lite texter.

Once upon the...bläddrar i sina papper...:)



Sköna bilder.

2011-06-29 @ 12:06:09
Postat av: Sanna

Metaltown i år var verkligen pengarna i sjön för min del. Fy fan. Man kände sig mest som en jäkla pengako som mjölkades på pengar och när SOAD avslutade på fredagen och minst 15000 pers skulle hem samtidigt genom flaskhalsen till utgång så rörde vi oss som en ström av djur på väg till slakt, jag är förvånad att panik inte utbröt. Sen fick vi dessutom gå drygt en mil hela vägen in till Gbg eftersom Västtrafikbussarna bara körde överfulla förbi.



Det resulterade i sin tur i att vi under ett tillstånd av total förtvivlan och smärtande kroppsdelar valde att gå tidigare på lördagen för att vara säkra på att slippa GÅ hem denna gång, och därmed MISSADE Watain o Torture Division, de jag mest ville se.



Så här i efterhand ångrar jag sjukt mycket att vi gick tidigare (speciellt då det tydligen gick extrainsatta bussar hela natten vilket det inte gjorde kvällen innan och dubbelt så många taxibilar fanns på plats), men vi var verkligen helt förstörda; ont överallt, dyngsura och skitförbannade på arrangemanget.



Aldrig mer Metaltown.

2011-06-29 @ 18:04:30
Postat av: Peter J

Mycket bra kommentar Sanna! Exakt samma sak känner jag: ALDRIG MER METAL TOWN!

2011-06-29 @ 19:36:50
Postat av: Susanna

Det var något år på wacken man inte fick ha patronbälten, men nu verkar de ha fixat det med.

2011-06-29 @ 21:00:29
URL: http://soulcollector.blogg.se/
Postat av: Azgore

Förbannat löjligt att man inta får ha på sig patronbälten! Var me om en värre sak dock. Slayer 1996 (tror det var det året) KB hallen i danmark. Fick fan inte ha plånbok med kedja!!! Var på sonispehere när det var i hultsfred, redan då var det kasst. Att inte arrangörerna lär sig!

2011-06-30 @ 21:48:21
Postat av: Paul

Pissigt väder, pissig öl och allmänt jävla kasst. Bättre när det höll till på piren! Watain krossade totalt. Helt underbart! Du råkar inte ha spelat in Devil´s Blood och kan lägga upp den?! Klart bästa låten denna kväll..

2011-06-30 @ 22:19:26
Postat av: warmastress

Skitfestival, tänker aldrig åka till Göteborg nåt mer, regnar fan alltid när jag är där! Apropå nitbälten, på Wacken ett år fick en polare hänga in nitbältet, året efter var det hur lugnt som helst! förvirrade tyskar, men mina illegala substanser har jag alltid fått in...

2011-07-02 @ 19:46:45
Postat av: Clara

Håller med. Alldeles för dyr mat, frukosten på campingen ska jag inte ens kommentera! Det var ett dåligt område och det blev stopp hela tiden när folk förflyttade sig mellan scenerna. Liite bättre planerat än Sonisphere ang regnet för nu hade de laddat med högar med sågspån. Jävligt dåligt att du inte kom in med patronbälte för jag såg flera som hade det där. Min kille blev stoppad för hans nyckelkedja(aldrig varit problem innan), och det gick att köpa ännu grövre inne på området!

2011-07-04 @ 19:51:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0